En 2008 se han iniciado varias vías de reforma del Derecho local, tanto en las Comunidades Atónomas como en el Estado. Las propuestas de reforma se desarrollan en un nuevo contexto competencial, el marcado por los nuevos Estatutos de Autonomía de 2006-2007, que reparten el "régimen local" entre el Estado y las Comunicades Autónomas no sólo con la técnica bases-desarrollo (como hasta ahora) sino también con el reconocimiento de algunas materias de competencia exclusiva autonómica. En este nuevo marco competencial se deben articular ahora las propuestas. Pese a la fragmentación del cuadro competnecial, es conveniente que tanto los estudios académicos como los partidos políticos actúen con una visión global de las reformas, y se ha ido identificando. materia a materia a quién corresponde acometerlas: Estado, Comunidades Autónomas, o las propias entidades locales. Como resultado, y aunque con importantes matices, se va definiendo un cuadro funcional en el que al Estado corresponde definir, sobre todo la forma de gobierno; a cada Comunidad Autónoma (en especial, Andalucía, Cataluña y Aragón) le corresponde el grueso del régimen local; estructura de la planta local; competencias y potestades, relaciones interadministrativa, bienes, empleo público local. Finalmente, a cada entidad local corresponde regular, casi en exclusiva, la organización administrativa propia (incluyendo los intrumentos de empleo público)
Several drafts of bills on local government law -both of the State and of the Autonomus Communities- have been proposed along 2008. The new drafts take place in the new scheme of powers established by the new Statutes of Autonomy of 2006-2007. The new Statutes have assigned competences on local government not only under the classical scheme "basic versus secondary" legislation, but also devolving certain matters as "exclusive" of the Autonomous Communities. That is the new competencies framework in which any proposition of reform on local government make sense. Thouht the fragmentation of competences, both scholars and parties should keep on holding a global conception of local government nevertheless what authority (State or regional) is called to pass any suggested reform. The present study identifies certanin fields of local government where reforms are needed; and also precise which authority is competent for any reform (the State, the Autonomous Communities or even the local council themselves). As a result -and nevertheless the signigicant nuances in this field- a general scheme of competences can be drafted; the central State should mainly regulate the "goverment system". Any Autonomous Communities -specially Andalusia, Catalonia and Aragon- is enable to regulate the main contens of local governement; type and number of local councils; powers of local governments; monitoring and relationships between local councils and central and regional governments; public property; and civil servant in local councils. Finally, every local council should define its internal organization, this incluiding the own employment scheme.