El presente estudio pretende exponer las claves de la técnica normativa desde una perspectiva que conjuga la atención a las formas de gobierno (parlamentarismo, presidencialismo y semi-presidencialismo) al tiempo que a las familias jurídicas (common law y civil law) en la que se insertan determinados sistemas políticos de referencia. Se abordan para ello determinados ordenamientos que constituyen claros modelos desde los que observar ambos parámetros: el sistema británico, alemán e italiano (parlamentarismo), el régimen estadounidense (presidencialismo), y el semi-presidencialismo francés. Un enfoque que se combina con la influencia que los caracteres de las familias common law (modelo británico y estadounidense), y civil law (Francia, Italia y Alemania) llegan a ejercer sobre la configuración del drafting normativo. El resultado oscilará entre la profesionalización y el carácter concentrado del common law, frente a la ausencia del primer rasgo y el carácter difuso del civil law. Todo ello desde los matices y la influencia que pueda ejercer la inserción de cada uno de los sistemas políticos que se analizan en diferentes formas de gobierno.
The current study attempts to expose the keys of the normative technique from a perspective that combines attention for the forms of governance (parliamentarianism, presidential government and semi-presidential government) with that for the legal families (common law and civil law) in which determined political systems of reference are inserted. To that end, certain legal orders are dealt with, which constitute clear models of those that observe both parameters: the British system, the German and Italian systems (parliamentarianism), the North American regime (presidential government) and the semi-presidential government of France. It is an approach that is combined with the influence that the respective natures of the families of common law (British and United States model), and civil law (France, Italy and Germany) finally exert on the configuration of normative drafting. The result will oscillate between professionalisation and the concentrated character of common law, whilst facing the absence of the first characteristic and the diffuse character of civil law. This takes into account all the nuances and the influence that may be exerted by the insertion of each one of the political systems that are analysed in different forms of governance.