Barcelona, España
En l'article em plantejo com a objectiu mostrar la diversitat de projectes polítics, sovint en conflicte, que hi ha dins del moviment lèsbic i gai. Parteixo dels tres models culturals d'expressió de l'homosexualitat proposats per Alberto Mira (2004), decandentista, homòfil i camp, dels quals reviso els principals debats teòrics i polítics que susciten. En primer lloc, plantejo si viure al marge del model establert ofereix més llibertat o és una interiorització de l'homofòbia (prenent com a exemple els posicionaments de Jean Genet i Michel Foucault). En segon lloc, exploro si és possible reivindicar una normalitat que no generi noves exclusions (seguint la reflexió sobre la normalitat que planteja Judith Butler). Finalment, presento la discussió sobre si la cultura camp reprodueix o subverteix les regles del gènere (a través del debat entre Sheila Jeffreys i Judith Butler). En base als models culturals elaboro una tipologia de posicions polítiques (normalització del fet homosexual, transformació i queer) que aplico al cas del moviment lèsbic i gai català.
In this article I aim to explore conflicts among the variety of political projects in the lesbian and gay movement. I base the article on Alberto Mira's (2004) proposed models for the expression of homosexuality: decadentist, homophile and camp. I discuss the main theoretical and political debates that arise from these models. Firstly, I ask whether life on the margins of mainstream social rules allows gays and lesbians to live a freer existence or merely means internalised homophobia (using Jean Genet's and Michel Foucault's approaches as examples). Secondly, I question whether the demand for "normality" entails the creation of new exclusions (following Judith Butler's approach to normality). Finally, I consider whether camp culture reproduces and/or subverts gender rules (introducing a discussion between Sheila Jeffreys and Judith Butler's positions). On the basis of this exploration of Mira's three cultural models, I develop a typology of political positions ('normalization of homosexuality', 'transformation' and 'queer'), which I apply to the case study of the Catalan lesbian and gay movement.