Into the line of research about the teachers'processes of learning as adults in that we are involved, this paper proposes relevant and practical information about the appropiate conditions, situations and contexts for the development of useful and effective formative programs. In this sense, this paper analyses the teachers' processes of learning. In this, we are interested in knowing the formative contexts that help these processes, with the aim of fomenting reflexive processes that carry some explicit intentions and demands to take into account in the future training programs. The contents of this paper are the analysis of the teachers' problems and concerns in regard to the activities of training of the teachers and the factors that are determining these concerns.
Dentro de la línea de investigación sobre los procesos de aprendizaje de los profesores como personas adultas que se desarrolla en la Universidad de Sevilla, este artículo aporta información práctica relevante sobre las condiciones, situaciones y contextos más apropiados para el desarrollo de programas formativos útiles y eficaces. En ese sentido, se analiza los procesos de aprendizaje de los docentes. Para ello, se interesa por conocer los contextos formativos que lo favorecen, con objeto de fomentar procesos reflexivos que desencadenen intenciones y demandas explícitas que puedan ser consideradas en futuros programas de formación. El análisis de la dimensión referida a los problemas y preocupaciones del profesorado con respecto a las actividades de formación en que participan, así como a los factores que las condicionan, constituye el contenido del presente artículo