Este trabajo analiza la contribución de la cultura a la resolución de problemas de coordinación e incentivos propios de la acción colectiva. Para ello se adopta una perspectiva integradora que incluye a las aportaciones realizadas desde las diferentes ciencias sociales, Psicosociología y Economía. El texto trata de poner de manifiesto que la llamada "dimensión humana" de las organizaciones se puede estudiar dentro de los paradigmas de racionalidad económica ampliando la estructura de preferencias de los agentes más allá de las contrapartidas económicas. Es cierto también que tal ampliación no es gratuita, pues complica la evaluación del bienestar
This paper investigates the contribution of organizational culture to solve the coordination and incentive problems that appear in colective actions. The paper argues and illustrates that there are potential gains in integrating Psyco-Social and Economic approaches to the study of organizational design and efficiency, and takes organizational culture as a special case. The main point is that economic rationality does not have to be given away in the presence of feelings and emotions which emerge when we account for the "human side" of the economic agents. What is needed is a more general formulation of the agent's preference functions. It is true, however that the extension is not free since efficiency is now more difficult to grasp