Vicent Torregrosa Barberà
A partir d'unes breus notes sobre la situació educativa al País Valencia (deficits en el nombre d'escoles públiques de primer ensenyament, falta de condicions higieniques i materials deIs edificis escolars, dificultats organitzatives derivades de l'heterogeneilat de l'alumnat, falta de consideració i prestigi social del professorat...), sobre les relacions entre les iniciatives de renovació pedagógica de 1'epoca i el desenvolupament de determinats projectes palitics (anarquisme, socialisme, blasquisme...) i sobre la realitat social, económica, política i cultural de la ciutat de Xativa del moment, analitzem la posada en marxa i el funcionament d'experiencies educatives com les de l'escola laica El Progreso, anomenada més endavant, del Círculo de Unión Republicana, i la racionalista Escuela Moderna Laplace, dirigida per José Casasola, que, vinculades a iniciatives sociopolítiques, ideológicament progressistes i políticament republicanes i antidericals, cercaven, des de finals del segle XIX, dins un plantejament més general, la construcció d'un model educatiu alternatiu al de l'escola, tant pública com católica, com a instrument del canvi polític.