Madrid, España
Este artículo pretende analizar los factores relacionados del alumnado con el rendimiento en lectura. La muestra está formada por 8551 estudiantes de 4º de Educación Primaria (52,1% de niños, 47,9% de niñas). Se ha realizado un Análisis Factorial Confirmatorio (AFC) y se ha calculado un modelo jerárquico multinivel a partir de los 28 ítems del cuestionario PIRLS. Los resultados muestran la interrelación de los cinco factores que influyen sobre el rendimiento: la actitud del alumnado hacia la lectura, su bienestar en el centro educativo, la calidad docente, la dificultad lectora del alumnado y su autoeficacia lectora.
This article aims to analyse the related factors of students on reading performance. The sample is composed of 8,551 students in year 4 of primary education (52.1% boys, 47.9% girls). A Confirmatory Factor Analysis (CFA) was carried out and a multilevel model was calculated on PIRLS student questionnaire comprising 28 items. The results show the interrelationship between the five factors with the greatest influence on performance: students’ attitude towards reading, students’ wellbeing at school, the quality of teaching, students’ reading difficulties and reading self-efficacy.