Mohamad Arief Rafsanjani, Eka Hendi Andriansyah, Luqman Hakim, Vina Budiarti Mustika Sari, Rina Rachmawati, Andri Eko Prabowo
Teachers play a crucial role in delivering high-quality instruction. Consequently, teachers must stay current with evolving pedagogical knowledge through ongoing professional development. Nevertheless, scholars have posited that the effectiveness of professional development varies depending on the specific field and domain. This study aims to investigate the impact of teacher professional development (TPD) on the quality of teaching among economics teachers in senior high schools in Indonesia. By doing so, it seeks to enrich our comprehension of TPD across diverse fields and domains. This research involved a randomly selected sample of 376 economics teachers from senior high schools across five major Indonesian islands. We employed an online questionnaire to engage with these participants. Structural equation modeling (SEM) was utilized through the SmartPLS 3.0 software to analyze the research model. The results revealed a positive correlation between teacher professional development and three dimensions of teaching quality: cognitive activation, student support, and classroom management. This study contributes to an enhanced understanding of the role of TPD in elevating teaching quality within the context of Indonesian economics teachers, particularly in senior high schools. Practical implications are discussed.
Los profesores desempeñan un papel crucial a la hora de impartir una enseñanza de alta calidad. Por consiguiente, deben mantenerse al día de la evolución de los conocimientos pedagógicos mediante un desarrollo profesional continuo. Sin embargo, los estudiosos han afirmado que la eficacia del desarrollo profesional varía en función del campo y el ámbito específicos. Este estudio pretende investigar el impacto del desarrollo profesional docente en la calidad de la enseñanza entre los profesores de economía de los institutos de secundaria de Indonesia. Con ello, pretende enriquecer la comprensión del desarrollo profesional docente en diversos campos y ámbitos. En esta investigación participó una muestra seleccionada al azar de 376 profesores de economía de institutos de cinco de las principales islas indonesias. Para ello se utilizó un cuestionario en línea. Se utilizó el modelo de ecuaciones estructurales (SEM) mediante el software SmartPLS 3.0 para analizar el modelo de investigación. Los resultados revelaron una correlación positiva entre el desarrollo profesional docente y tres dimensiones de la calidad de la enseñanza: la activación cognitiva, el apoyo a los alumnos y la gestión del aula. Este estudio contribuye a mejorar la comprensión del papel que desempeña el desarrollo profesional docente en la mejora de la calidad de la enseñanza en el contexto de los profesores de economía indonesios, en particular en las escuelas secundarias superiores. Se discuten las implicaciones prácticas.