Madrid, España
Salamanca, España
This article proposes an interpretation of Irene Solà’s "Canto yo y la montaña baila" based on the myth of Orpheus. The text defends that instead of updating the myth's plot to the present context, the novel constructs its multiple narrative voices by using the figure of Orpheus as the model author. The chant as Orphic "incantamentum" is assimilated as an element of the fictional pact of the work to make credible and acceptable the multiple non-human narrators that compose the novel's diegetic universe. However, unlike the classical myth, the Orphic song does not subjugate the will and agency of the animals, placing them at the service of the poet, but allows them to assume a voice of their own and give an account of their experience of the world. It is in this sense that we argue that it is an ecological derivation of the myth of Orpheus, since the enchantment that the Orphic song brings about reveals the uniqueness of each of the beings that make up the earth, as well as the interdependencies that exist between them and that make up the higher organism called Gaia.
Este artículo plantea una interpretación de "Canto yo y la montaña baila" de Irene Solà a partir del mito de Orfeo. La tesis defendida es que no se trata de una actualización de la trama del mito al contexto actual, sino que la figura de Orfeo constituye, más bien, el autor modelo a partir del cual se construyen las múltiples voces narrativas que componen la novela. El canto como "incantamentum" órfico es asimilado como elemento del pacto ficcional de la obra para hacer creíbles y aceptables los múltiples narradores no humanos que componen el universo diegético de la novela. Sin embargo, a diferencia del mito clásico, el canto órfico no subyuga la voluntad y la capacidad de acción de los animales, poniéndolos al servicio del poeta, sino que les permite asumir una voz propia y dar cuenta de su experiencia del mundo. Es en este sentido en que defendemos que se trata de una derivación ecologista del mito de Orfeo pues el encantamiento que el canto órfico propicia desvela la singularidad de cada uno de los seres que componen la tierra, así como las interdependencias que existen entre ellos y que constituyen aquel organismo superior denominado Gaia.