Argentina
En este artículo se plasman las reflexiones acerca de la experiencia de formación docente continua a partir del dictado del Seminario Educación Ambiental Integral: desafíos y oportunidades para la enseñanza de la Geografía, organizado por el Instituto de Geografía de la Universidad Nacional de la Pampa, en el año 2023. El objetivo es incorporar nuevos saberes y conceptualizaciones a través de la organización de grupos de discusión y debate en relación a la implementación de la Ley de Educación Ambiental Integral (LEAI) Nº 27.621 sancionada en Argentina en 2021. Si bien el ambiente y las problemáticas ambientales conforman la trama conceptual de la enseñanza de la geografía, la nueva normativa interpela a investigadores y docentes de los diferentes niveles educativos para pensarlos en este nuevo contexto legal. El enfoque didáctico y epistemológico que propone la LEAI, desde la perspectiva socio-crítica, y el abordaje institucional desde la transversalidad, se constituyen como desafíos ante la tarea de enseñar.
This article reflects reflections on the experience of continuous teacher training based on the delivery of the Comprehensive Environmental Education Seminar: challenges and opportunities for teaching Geography, organized by the Institute of Geography of the National University of La Pampa, in the year 2023. The objective is to incorporate new knowledge and conceptualizations through the organization of discussion and debate groups in relation to the implementation of the Comprehensive Environmental Education Law (LEAI) No. 27,621 sanctioned in Argentina in 2021. Although the environment and environmental problems make up the conceptual framework of the teaching of Geography, the new regulations challenge researchers and teachers at different educational levels to think about them in this new legal context. The didactic and epistemological approach proposed by the LEAI, from the socio-critical perspective, and the institutional approach from transversality, constitute challenges to the task of teaching context. The didactic and epistemological approach proposed by the LEAI from the socio-critical perspective and the institutional approach from transversality constitute challenges to the task of teaching.