Jing Sun, Saeid Motevalli, Nee Nee Chan
La ansiedad por escribir es un obstáculo significativo para los estudiantes de inglés como lengua extranjera (ILE) en China, afectando negativamente su rendimiento según estudios previos. Sin embargo, la mayoría de la investigación se ha centrado en la relación entre la ansiedad y el rendimiento, descuidando explorarla durante el proceso de escritura y sus fuentes. Este estudio usó un enfoque cualitativo para analizarla en estudiantes de ILE chinos. Se realizaron entrevistas semiestructuradas con 18 estudiantes y se aplicó análisis temático a los datos. Los resultados revelaron siete temas principales: falta de conocimiento sobre el tema, inexperiencia con el género, dificultad para generar ideas, problemas de estructuración, integración de fuentes, dificultad lingüística y retroalimentación negativa. La ansiedad por escribir está presente en todo el proceso. Se necesitan estrategias para aliviarla, como instrucciones claras, recursos adecuados, retroalimentación individualizada y un entorno de aprendizaje deapoyo.
Writing anxiety has been identified as a significant obstacle for Englishas a Foreign Language (EFL)learners in China, with previous studies indicating that it can negatively affect writing performance. Despite this, most research on writing anxiety in the Chinese EFL context has focused on the relationship between writing anxiety and writing performance, with limited attention paid to exploring writing anxiety during the writing process and its sources in depth. This study applied a qualitative method to explore Chinese EFL learners’ writing anxiety in the writing process. Thematic analysis was used foranalyzing data collected through semi-structured interviews with 18 Chinese EFL learners. The results revealed seven primary themes, including lack of knowledge about the writing topic, inexperience with the genre, challenges with brainstorming or coming up with ideas, trouble with structuring or arranging information, difficulty with integrating sources, linguistic difficulty, and negative or no feedback from instructors. The findings indicated that writing anxiety accompanies throughout the writing process. EFL learners need strategies to alleviate writing anxiety, including clear instructions on how to approach writing tasks, provision of appropriate resources, individualized feedback, and a supportive learning environment.