Franciele Corti, Rafael Rodríguez-Ponga y Salamanca
, Andrea de Carlos Buján
Este artículo presenta las bases metodológicas del proyecto de investigación “Fomento de la resiliencia en Educación Primaria: Innovación y Formación Continua del Profesorado” (PID2019-111032RB-I00), financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación de España. En respuesta a los desafíos de la escuela pospandemia, el proyecto busca identificar posibles carencias o necesidades en competencias relacionadas con la resiliencia y promover su desarrollo en los alumnos de 5º y 6º de Educación Primaria.
Dada la complejidad del tema y el carácter globalizador de los objetivos planteados, se justifica la adaptación del método al principio de complementariedad de las técnicas de investigación mediante un estudio mixto descriptivo-comprensivo orientado a la acción.
Como marco metodológico, este texto describe el proceso de elaboración, validación, aplicación y análisis de dos instrumentos de recogida de datos: la “Entrevista inicial de cribado con directivos para identificar necesidades de construcción de resiliencia” (EDINRES+D) y la “Entrevista inicial de cribado con docentes para identificar necesidades de formación en resiliencia” (EDINRES+M).
This article presents the methodological bases of the research project “Fostering resilience in Primary Education: Innovation and Continuous Teacher Training” (PID2019-111032RB-I00), funded by the Spanish Ministry of Science and Innovation. In order to respond to the challenges faced by the post-pandemic school, the project aims to identify possible shortcomings or needs in resilience-related skills and to foster their development in 5th and 6th grade primary school students.
Given the complexity of the topic and the globalising nature of the objectives proposed in the study, the adaptation of the method to the principle of complementarity of research techniques is justified by carrying out a mixed descriptive-comprehensive action-oriented study.
This article presents the methodological design, including the development, validation, implementation, and analysis of two data collection instruments—‘Initial screening interview with managers to identify resilience-building needs’ (EDINRES+D) and ‘Initial screening interview with teachers to identify training needs in resilience’ (EDINRES+M)—along with the main findings of the study. The focus lies on providing a comprehensive overview of both the instruments and the results derived from their application.