El trabajo analiza la obtención de cargos políticos por los distintos partidos tras las negociaciones de los cuatro gobiernos de coalición formados en Andalucía en la quinta, sexta, novena y undécima legislaturas. Se contempla el reparto de Consejerías, de pues- tos de segundo nivel, personal eventual y de confianza. Sugerimos cuatro hipótesis: 1. La distribución de poder en los ejecutivos se proyectó según patrones de proporcionalidad no ajustada ni perfecta, en base a la representación parlamentaria de cada partido. 2.
En todos los gobiernos, el socio menor obtuvo una proporción ligeramente mayor de recompensas en el reparto de consejerías, lo que no ocurrió con el resto de los puestos, donde los mayoritarios lograron una presencia superior a su peso real en la coalición. 3.
La distribución de créditos presupuestarios resultó más ventajosa para los socios ma- yores. 4. El reparto de los beneficios, pese a regirse por la regla de la proporcionalidad, devino en un escenario de ventaja para los partidos mayoritarios
Since the first elections to the Parliament of Andalusia were held on May 23, 1982, until the date of publication of this article, Andalusian citizens had gone to the polls to elect their regional representatives on eleven occasions. As a consequence of the results obtained in each of these elections, the Spanish Socialist Workers’ Party of Andalusia (PSOE-A) was able to form a government ten times, alternating five periods of absolute majority (1982-1986, 1986-1990, 1990- 1994, 2004-2008 and 2008-2012), with five periods of simple majority (1994-1996, 1996-2000, 2000-2004, 2012-2015 and 2015- 2018). Of these last five, on three occasions (1996, 2000, 2012) the Socialists headed coalition executives; two thanks to an agreement with the Andalusian Party (PA) and one after agreeing with Izquierda Unida Los Verdes, Call for Andalusia (IULV-CA). Only once, after the regional elections held in 2018, the Popular Party of Andalusia (PP-A) managed to form a government, using the minority coalition formula, with Ciudadanos (Cs) as a partner of the Executive. This snapshot of the processes of government formation in Andalusia allows us to affirm that coalition politics, although at a certain moment it was, no longer constitutes a singular exception of the autonomous political-institutional panorama and, consequently, it is of great interest the examination of some of its most relevant features.