Francisco Majuelos Martínez, Juan Carlos Checa Olmos, Ángeles Arjona Garrido
This work shows how certain cultural elaborations about sex are constructed and reproduced in our societies, particularly the dichotomous hegemonic vision of sex-gender is spread in certain public spaces. Methods of Visual Anthropology were used; using digital photography to make an iconographic-iconological examination of the figures shown in WCs. Information was collected randomly in restaurants, bars and cafes in Andalusia (Spain). The conclusions show that these icons clearly reproduce the male/ female differentiating categories of sex-gender assignment present in our society, using cultural, body and role distribution attributes, regardless of their pictorial configuration, thematic content or technical complexity.
Este trabajo muestra cómo se construyen y reproducen determinadas elaboraciones culturales sobre el sexo en nuestras sociedades, particularmente la visión dicotómica de sexo-género en determinados espacios públicos. Se emplearon métodos propios de la Antropología Visual; utilizando la fotografía digital para el examen iconográfico- iconológico de las figuras que indican los WC. La información se recogió aleatoriamente en restaurantes, bares y cafeterías de Andalucía (España). Las conclusiones muestran que estos iconos reproducen las categorías diferenciadoras de asignación sexo-género presentes en nuestra sociedad, utilizando atributos culturales, corporales y de distribu- ción de roles, con independencia de su configuración pictórica, contenido temático o complejidad técnica.