Javier Gaviria, Aixa Eileen Villamizar Jaimes, Dario Enrique Soto Durán, Adriana Xiomara Reyes Gamboa
La pandemia del coronavirus - sarCov2 o Covid 19 - agudizó las problemáticas de gestión de la seguridad informática, problemática que afecta a organizaciones públicas y privadas. En este sentido, se aborda la situación inédita generada por aislamiento social, las situaciones de educación remota agravadas por la falta de conectividad y deficiencias en competencias comunicativas, que afectaron la seguridad informática, amenazadas por ataques informáticos, robo de datos y hackeo de páginas web oficiales. Como objetivo principal de la investigación se diseñó un proceso de buenas prácticas de seguridad de la información según la norma ISO 21001 SGOE y la norma colombiana de habeas data, tarea generada por los nuevos escenarios y desarrollos vertiginosos de las TIC. El diseño metodológico tuvo en cuenta el modelo epistémico estructuralista, el paradigma sociocrítico y el método etnográfico con un enfoque cualitativo instrumental en la obtención y gestión de datos.
The coronavirus pandemic - sarCov2 or Covid 19 - exacerbated the problems of computer security management, a problem that affects public and private organizations. In this sense, the unprecedented situation generated by social isolation is addressed, remote education situations aggravated by the lack of connectivity and deficiencies in communication skills, which affected computer security, threatened by computer attacks, data theft and hacking of web pages. officers. The general objective was the design of a process of good information security practices according to the ISO 21001 SGOE standard and the Colombian habeas data standard, a task generated by the new scenarios and rapid developments of ICT. The methodological design took into account the structuralist epistemic model, the sociocritical paradigm and the ethnographic method with a qualitative instrumental approach in obtaining and managing data, which measures the impact of digital gaps and computer security in socioeconomic environments made up of parents of family, students and auditors in computer security. Results and conclusions show how social vulnerability translates digital vulnerability; how budgetary vulnerability becomes digital vulnerability in public education.