Tomás Merlos Sánchez
Investigación en torno al grabado original de la primera edición de la obra de A. Teoli, Storia della vita, e del culto di S. Vincenzo Ferrerio, Roma, 1735. La ficha bibliográfica del ejemplar de la BHUCM decía que era de Gennaro Guttierez y la del OPAC SBN de Italia anotaba que era de Filippo Neri, de 1717. Se descubren errores en la información biográfica que se suele dar sobre Gennaro Guttierez y se ofrecen datos nuevos sobre su obra. En cuanto al grabado de Filippo Neri, se advierte que la plancha de 1717 fue manipulada para la estampa de la edición de 1735. Se enmarcan estos cambios en la nueva iconografía con la imagen de San Vicente Ferrer como ángel del Apocalipsis, comenzada en España, donde no terminó de arraigar, y trasladada a Italia, donde aún está vigente.
Research on the original engraving of the first edition of de work of A. Teoli, Storia della vita, e del culto di S. Vincenzo Ferrerio, Roma, 1735. The bibliographic record of the copy from the BHUCM said that it was by Gennaro Guttierez, and that of the Italian OPAC SBN noted that it was by Filippo Neri, from 1717. Errors are discovered in the biographical information that is usually given about Gennaro Guttierez, and new information about his work is offered. Regarding the engraving by Filippo Neri, it is noted that the 1717 plate was manipulated for the printing of the 1735 edition. These changes are framed in the new iconography with the image of Saint Vincent Ferrer as Angel of the Apocalypse, begun in Spain, where it did not fully take root, and transferred to Italy, where it is still in force.