Nellys Vanessa Marin Castro, Jenny Romero Borré
Education in rural areas faces significant challenges due to the lack of adequate tools and resources. Traditional methodologies fail, but environmental education emerges as a comprehensive solution by incorporating practices that promote awareness and care for the environment. In this sense, the objective of this research is to propose an educational strategy for the care of water resources in the San José de Mamarraya area, Sucre, Colombia. To this end, a descriptive study was conducted with quantitative techniques, applying structured interviews to 63 people to identify the perception and habits of the community. The results showed high levels of water pollution, related to the development of socioeconomic activities, low schooling and inadequate waste management in the community. Based on these findings, a teaching-learning guide was designed to raise awareness in society. It was concluded that educational strategies for this rural community must be aligned with a theory of active and participatory thinking, as they encourage autonomy, reflection, creativity and competence. Finally, a joint effort with institutions is essential to promote and implement long-term programs and policies, thus ensuring a lasting and positive impact on the community.
La educación en zonas rurales enfrenta desafíos significativos debido a la falta de herramientas y recursos adecuados. Las metodologías tradicionales fallan, pero la educación ambiental emerge como una solución integral al incorporar prácticas que promuevan la conciencia y el cuidado del medio ambiente. En este sentido, el objetivo de esta investigación es proponer una estrategia educativa para el cuidado de los recursos hídricos en la vereda San José de Mamarraya, Sucre, Colombia. A tal efecto, se realizó un estudio descriptivo con técnicas cuantitativas, aplicando entrevistas estructuradas a 63 personas para identificar la percepción y hábitos de la comunidad. Los resultados evidenciaron altos niveles de contaminación del agua, relacionados con el desarrollo de actividades socioeconómicas, la baja escolarización y el inadecuado manejo de residuos en la comunidad. A partir de estos hallazgos, se diseñó una guía de enseñanza-aprendizaje para sensibilizar a la sociedad. Se concluyó que las estrategias educativas para esta comunidad rural deben alinearse con una teoría de pensamiento activo y participativo, pues fomentan la autonomía, reflexión, creatividad y competencia. Finalmente, es fundamental un esfuerzo conjunto con las instituciones para promover y ejecutar programas y políticas a largo plazo, asegurando así un impacto duradero y positivo en la comunidad.