The armed conflict in Colombian society has left deep marks on citizens. School, as a refuge for learning, is not exempt from the situation, where harassment, bullying and all expressions of physical, verbal and psychological violence affect peace and healthy coexistence between school peers. In this sense, this research seeks, through a hermeneutic-documentary methodology, to carry out an evaluative reflection on the crisis of school violence and its impact on peace in the face of the complexity of school coexistence in periods of social conflict in the city of Cartagena-Colombia. It is noted that it is necessary to deconstruct the current social imaginary and implement multiple strategies that lead to plural participation to recreate scenarios of conciliation, mediation and transaction, in order to address the complexity of social contexts that involve healthy coexistence in a state of violence in the school environment. These behavioral learning constructs must focus on achieving peace and solidarity among peers at school. It is concluded that the school is the ideal learning environment for socializing appropriate behaviors, resolving conflicts and systematically encouraging conciliation, mediation and transition as tools to achieve solidarity and respect among school peers.
El conflicto armado en la sociedad colombiana ha dejado huellas profundas en los ciudadanos. La escuela, como reducto de aprendizaje, no escapa de la situación, donde el acoso, el bullying y todas las expresiones de violencia física, verbal y psicológica afectan la paz y sana convivencia entre pares escolares. En este sentido, esta investigación procura, mediante una metodología hermenéutica-documental, realizar una reflexión valorativa de la crisis de violencia escolar y su afectación a la paz ante la complejidad de convivencia escolar en periodos de conflicto social en la ciudad de Cartagena-Colombia. Se precisa que es necesaria la deconstrucción del imaginario social actual e implementación de múltiples estrategias que conduzcan a una participación plural para recrear escenarios de conciliación, mediación y transacción, con el fin de abordar la complejidad de los contextos sociales que envuelven la sana convivencia en estado de violencia en el ámbito escolar. Estos constructos de aprendizajes conductuales deben enfocarse en lograr la paz y solidaridad entre pares en la escuela. Se concluye que la escuela es el recinto de aprendizaje idóneo para socialización de comportamientos apropiados, resolución de conflictos e incentivar sistemáticamente la conciliación, mediación y transición como herramientas para lograr solidaridad y respeto entre pares escolares.