Ana Rosa Macías Cedeño, Marianella Lilibeth Chévez Macías
, Antonia Katherine Navia Cedeño
, Vianka Salome Cedeño Cedeño
In the era of globalization, higher education faces challenges to promote diversity and equity. The objective of this study was to analyze the perceptions of inclusive innovation at the Technical University of Manabí in Ecuador to promote diversity and educational equity. The study combined quantitative and qualitative approaches, using both surveys and interviews to collect data from 56 students and 20 teachers, as well as figures provided by the University’s Inclusion, Social Equity and Gender Unit. The results reveal that 59% of the population analyzed belongs to groups with disabilities or historically marginalized, evidencing the importance of allocating adequate resources and training to them. Although progress has been made in support services, such as personalized tutoring and the allocation of scholarships, deficiencies are identified in the management of degree processes and in teacher training for effective inclusion. It is concluded that the Technical University of Manabí has promoted inclusion through the use of advanced technologies; however, inequalities persist in access to resources and in teacher training. Comprehensive strategies are required to improve communication, pedagogy and technology, ensuring full inclusion in the educational field.
En la era de la globalización, la educación superior enfrenta desafíos para promover la diversidad y la equidad. El objetivo de este estudio fue analizar las percepciones de la innovación inclusiva en la Universidad Técnica de Manabí en Ecuador para promover diversidad y equidad educativa. El mismo combinó enfoques cuantitativos y cualitativos, utilizando tanto encuestas como entrevistas para recoger datos de 56 estudiantes y 20 docentes, así como cifras suministradas por la Unidad de Inclusión, Equidad Social y Género de la Universidad. Los resultados revelan que un 59% de la población analizada pertenece a colectivos con discapacidad o históricamente marginados, evidenciando la relevancia de destinarles recursos y capacitaciones adecuadas. Aunque se han logrado avances en servicios de apoyo, como tutorías personalizadas y asignación de becas, se identifican carencias en la gestión de procesos de titulación y en la formación docente para una inclusión efectiva. Se concluye que la Universidad Técnica de Manabí ha impulsado la inclusión mediante el uso de tecnologías avanzadas; sin embargo, persisten desigualdades en el acceso a recursos y en la capacitación del profesorado. Se requiere implementar estrategias integrales para mejorar la comunicación, la pedagogía y la tecnología, garantizando la inclusión plena en el ámbito educativo.