Elisa Juverly Zambrano Zambrano, Lucía Loor Bravo
, Veronica Monserrate Mendoza Fernandez
, Martha Tatiana Velásquez Gutiérrez
In the era of globalization and the digital revolution, higher education is at a turning point where it is imperative to reconsider its methods and approaches to meet the emerging needs of society and the labor market. The aim of this study was to examine the prospects and challenges facing university learning in this changing context. Using a qualitative methodology and an explanatory design, the complexities of higher education were delved into, employing a systematic review to integrate the findings of previous research. A comprehensive search of academic databases allowed the selection of relevant studies. Learning theories such as constructivism and cognitivism were examined, highlighting innovative methodologies such as Problem-Based Learning and blended and digital learning. The results highlight an evolution towards a student-centered educational model that promotes active learning and adapts to technological advances and the demands of a globalized society. In conclusion, the adaptation of university education to student-centered and active learning approaches reflects a commitment to the development of critical skills and self-directed learning, offering an integrative pedagogical framework to meet current educational challenges.
En la era de la globalización y la revolución digital, la educación superior se encuentra en un punto de inflexión donde es imperativo reconsiderar sus métodos y enfoques para satisfacer las necesidades emergentes de la sociedad y el mercado laboral. El objetivo de este estudio fue examinar las perspectivas y desafíos que enfrenta el aprendizaje universitario en este contexto cambiante. Mediante una metodología cualitativa y un diseño explicativo se profundizó en las complejidades de la educación superior, empleando una revisión sistemática para integrar los hallazgos de investigaciones previas. Una búsqueda exhaustiva en bases de datos académicas permitió seleccionar estudios relevantes. Se examinaron teorías del aprendizaje como el constructivismo y el cognitivismo, resaltando metodologías innovadoras como el Aprendizaje Basado en Problemas y el aprendizaje mixto y digital. Los resultados destacan una evolución hacia un modelo educativo centrado en el estudiante, que promueve el aprendizaje activo y se adapta a los avances tecnológicos y las demandas de una sociedad globalizada. En conclusión, la adaptación de la educación universitaria a enfoques centrados en el estudiante y el aprendizaje activo refleja un compromiso con el desarrollo de habilidades críticas y el aprendizaje autodirigido, ofreciendo un marco pedagógico integrador para enfrentar los desafíos educativos actuales.