Leioa, España
Este artículo examina la transformación fiscal de la Carrera de Indias a lo largo del siglo XVII.
Analiza la fiscalidad del comercio en combinación con la evolución de la deuda consolidada de la Monarquía Hispánica. Para ello, el autor se fija en el almojarifazgo de Indias, en los juros en él situados y en la evolución de los intercambios transatlánticos. Su argumento es que la caída de la recaudación fiscal ordinaria y el creciente no cabimiento de los juros no fueron consecuencia ni de la supuesta crisis de la Carrera de Indias ni de la mayor incidencia del fraude. La corona no estaba interesada en aumentar la presión fiscal sobre el comercio o luchar contra el fraude en las aduanas de Sevilla y Cádiz, ya que el aumento de la recaudación se habría dirigido enteramente al pago de juros sin cabimiento. En cambio, la presión fiscal se fue desplazando hacia contribuciones extraordinarias libres del servicio de juros.
This article examines the fiscal transformation of Spain’s trade with Spanish America during the 17th century. It analyses the taxation of trade combined with the evolution of the Hispanic Monarchy’s long-term domestic debt. To this end, the author looks at the almojarifazgo de Indias (main customs duty), its juro (annuity) obligations and the evolution of the transatlantic trade.
He argues that the fall in customs revenue and the increasing non-payment of the juros issued against the almojarifazgo were neither a consequence of the alleged crisis of the Carrera de Indias nor of the higher incidence of fraud. The Crown was not interested in exerting greater fiscal pressure on the trade or fighting fraud at the customs houses of Seville and Cadiz as the increased tax revenue would have gone entirely to service the unpaid juros. Instead, the fiscal burden shifted towards extraordinary contributions that were free of juro obligations.