Se propone una lectura de Por donde se sube al cielo (1882), de Manuel Gutiérrez Nájera, primera novela del modernismo hispanoamericano. A partir del análisis de la obra, y considerando otros textos pertenecientes al corpus de la prosa modernista, se explora cómo los objetos materiales son tematizados a lo largo de la narración. En particular, se investiga la forma en que constituyen una grieta sumamente reveladora, no solo para repensar los complejos vínculos entre modernismo y cultura material, sino sobre todo para reflexionar acerca de cómo la novela de Nájera apunta a la problemática constitución de un nuevo sujeto femenino ‘producto’ de la sociedad moderna de consumo: la mujer consumidora.
The current essay proposes a reading of Manuel Gutiérrez Nájera’s Por donde se sube al cielo (1882), a foundational novel of Spanish American modernismo. Through a close-reading analysis of Nájera’s novel, and considering other modernista texts, the present essay explores how material objects engage and are thematized in the text. In particular, the essay investigates how material objects constitute an extremely revealing fissure that allows for a new way of studying not only the complex relations between literary modernismo and material culture, but also the ways in which Nájera’s novel engages with the problematic constitution of a new feminine subject, a “product” of the new society of consume: the consuming woman.