Lourdes Sola , Cristiane Lucena Carneiro, Vinícius G. Rodrigues Vieira
The paper chronicles the Covid-19 pandemic as a defining moment, which works to propel a cascade of institutional responses – uncoordinated at first, but that reach an equilibrium later in time for establishing a multi-level governance (MLG) based on horizontal coordination among subnational units over specific issue-areas. This moment affords a special opportunity to observe the confrontation between the federal government and subnational units in Brazil over the nature of the response and the prerogative to act. Of special interest to our understanding of the impact of Covid-19 in Brazil are two related questions. First, can we speak of the “national” policy responses to the pandemic as a definite departure from the pattern of interaction that characterizes Brazilian democratic federalism? Secondly, if so, which are the implications of this transformative process in terms of public health governance? More specifically, how the relevant changes in the political dynamics of Brazilian federalism affect the provision of public health goods - and the prospects of democratic governance? Our analysis concludes that by putting the pattern of cooperation between the federal government and subnational entities under strain, Bolsonaro’s attempt to resume presidential prerogatives prompted the improvement in inter-governmental relations (IGR) of Brazilian states at the horizontal level and, consequently, of MLG per policy domain. This shift is a key aspect of what can be broadly described as the realignment of the political and social forces engaged in responding to the global challenge of public health governance within the framework of the 1988 Constitution.
El documento describe la pandemia de Covid-19 como un momento definitorio que impul-sa una cascada de respuestas institucionales, al principio descoordinadas, pero que alcan-zan un equilibrio más tarde para establecer una gobernanza multinivel (MLG) basada en la coordinación horizontal entre unidades subnacionales sobre áreas temáticas específicas.
Este momento ofrece una oportunidad especial para observar la confrontación entre el go-bierno federal y las unidades subnacionales en Brasil sobre la naturaleza de la respuesta y la prerrogativa de actuar. De especial interés para nuestra comprensión del impacto de Co-vid-19 en Brasil son dos cuestiones relacionadas. En primer lugar, ¿podemos hablar de las respuestas políticas “nacionales” a la pandemia como una desviación definitiva del patrón de interacción que caracteriza al federalismo democrático brasileño? En segundo lugar, en caso afirmativo, ¿cuáles son las implicaciones de este proceso transformador en términos de gobernanza de la salud pública? Más concretamente, ¿cómo afectan los cambios relevan-tes en la dinámica política del federalismo brasileño a la provisión de bienes de salud públi-ca y a las perspectivas de gobernanza democrática? Nuestro análisis concluye que, al poner en tensión el patrón de cooperación entre el gobierno federal y las entidades subnacionales, el intento de Bolsonaro de retomar las prerrogativas presidenciales impulsó la mejora de las relaciones intergubernamentales (RIG) de los estados brasileños a nivel horizontal y, en consecuencia, del MLG por dominio político. Este cambio es un aspecto clave de lo que puede describirse a grandes rasgos como el reajuste de las fuerzas políticas y sociales que participan en la respuesta al reto global de la gobernanza de la salud pública en el marco de la Constitución de 1988.