La contribución de la comunidad académica al gremio del trabajo social se manifiesta en la recuperación, enunciación y análisis de las prácticas en lo cotidiano. Este trabajo, una investigación realizada como parte de una tesis de maestría en trabajo social en la UNAM, se distancia de la imposición de un “deber ser” de la profesión, y fundamenta su metodología en las categorías de ficción e invención, para dar cuenta de lo que se produce, se desplaza y se inventa en el día a día de los profesionales del trabajo social que laboran en las escuelas secundarias de la Ciudad de México. Como resultado, se analizan las condiciones laborales, las interacciones con otros actores educativos, las tácticas y estrategias empleadas por los trabajadores sociales en las escuelas. Se cuestiona la relación entre el discurso académico, las normatividades de la Secretaría de Educación Pública y las prácticas comunes, buscando comprender cómo las trabajadoras sociales inventan y reinventan su labor. El trabajo de campo se centró en entrevistas a profundidad a los colegas, así se comprendieron las siguientes categorías en los hallazgos: las posiciones de las colegas como sujetos en sus comunidades escolares, el desplazamiento de sus prácticas cotidianas ante condiciones institucionales y posturas propias, los giros y movimientos de sus discursos, el sentido del hacer trabajo social en lo hagiográfico y místico y finalmente y sobre cualquiera de las anteriores, el uso de tácticas y estrategias para la invención de su quehacer cotidiano.
The academic community’s contribution to the social work profession is manifested in the recovery, enunciation, and analysis of every day practices. This work, conducted as part of a master’s thesis in Social Work at UNAM, distances itself from imposing a “should be” of the profession and bases its methodology on the categories of fiction and invention to account for what is produced, displaced, and invented in the daily lives of social work professionals working in high schools in Mexico City. As a result, it analyzes working conditions, interactions with other educational actors, and the tactics and strategies employed by social workers in schools. The relationship between academic discourse, the norms of the Ministry of Public Education, and common practices is questioned, seeking to understand how social workers invent and reinvent their work. The fieldwork focused on in-depth interviews with colleagues, leading to understand the following categories in the findings: colleagues’ po-sitions as subjects in their school communities, the displacement of their daily practices in the face of institutional conditions and personal stances, the shifts and movements in their discourses, the sense of doing social work in the hagiographic and mystical, and finally, the use of tactics and strategies to invent their daily work. The text also addresses the discourses and perceptions of social workers about the social reality of youth, including topics such as violence, drugs, and exclusion. It highlights the strategies used by social workers to address conflictive situations and support students, as well as tensions between institutional norms and everyday practices. Finally, it acknowledges that in the fiction of school social work, not only the everyday is reflected, but also the possibility of intervention and change for our profession.