Este estudio investiga la relación entre la adaptación socioemocional y el género musical de preferencia en jóvenes dominicanos. Se utilizó un diseño no experimental con una muestra de 69 participantes entre 21 y 24 años, los cuales fueron evaluados con el Cuestionario de Adaptación para Adultos (CAP-ADU) y un cuestionario para recopilar datos demográficos y las preferencias musicales, que exponía 24 géneros musicales, divididos en 4 categorías. No se encontró una correlación significativa entre el género musical preferido y la adaptación socioemocional, sin embargo, se pudieron evidenciar asociaciones entre diferentes aspectos de la adaptabilidad, como el sexo, la edad y el nivel socioeconómico. Estos hallazgos subrayan la importancia de considerar la música como una herramienta de socialización y un factor relevante en contextos socioculturales. A pesar de las limitaciones del estudio, proporciona información valiosa para futuras investigaciones y el diseño de intervenciones dirigidas al desarrollo positivo de los jóvenes dominicanos.
This study explores the relationship between socioemotional adaptation and preferred musical genres among young adults in the Dominican Republic. Utilizing a non-experimental design, the research enlisted 69 participants aged between 21 and 24. Each participant underwent evaluation using the Adult Adaptation Questionnaire (CAP-ADU), alongside a comprehensive survey capturing demographic information and musical preferences. The survey included 24 musical genres, categorized into four distinct groups. While no direct correlation was found between preferred musical genre and socioemotional adaptation, the study did reveal significant associations among various facets of adaptability, such as gender, age, and socioeconomic background. These findings emphasize the pivotal role of music as both a socializing tool and a pertinent factor within sociocultural contexts. Despite inherent limitations, this research provides invaluable insights for future inquiries and the development of interventions aimed at fostering the positive growth of young adults in the Dominican Republic. By recognizing music's multifaceted influence on socioemotional dynamics, researchers and practitioners can better grasp its implications for individual and collective well-being, thereby enriching scholarly discourse and societal practices.