Barcelona, España
Tarragona, España
La literatura científica sobre neuromitos ha proliferado en los últimos años. Pero existe un vacío en torno a los neuroedumitos. Mientras que los neuromitos se basan en bulos sobre el cerebro, los neuroedumitos utilizan conceptos neurocientíficos, pero enuncian consecuencias para la educación que son falsas. Este artículo presenta, por primera vez, una investigación sobre neuroedumitos en el profesorado. Este estudio ha aplicado la innovadora metodología de Public Lectures' Debates Analytics(PLDA), en su modalidad ex-post. Esto ha supuesto el análisis, por parte de los doce participantes entrevistados en esta investigación, de las conclusiones de debates de conferencias públicas sobre neurociencia y educación. Los resultados muestran la presencia de cuatro neuroedumitos entre el profesorado. Mientras que los neuromitos han sido difundidos entre el profesorado por formadores especializados en educación pero que carecen de información científica sobre neurociencia, los neuroedumitos han sido difundidos entre el profesorado por neurocientíficos/as que carecen de información científica sobre educación. A diferencia de algunos estudios anteriores que enfocaban este problema como errores del profesorado, los resultados de nuestro estudio muestran que el problema son los errores de algunos formadores/as del profesorado.
Scientific literature about neuromyths has proliferated in the last few years. However, there is a gap of knowledge around neuroedumyths. While neuromyths are based on hoaxes about the brain, neuroedumyths use neuroscientific concepts but state consequences for education that are false. This article presents, for the first time, research about neuroedumyths among teachers. This study has applied the innovative methodology of Public Lectures’ Debates Analytics (PLDA), in its ex-post modality. This has meant the analysis, by the twelve participants interviewed in this research, of the conclusions of public lectures’ debates on neuroscience and education. The results show the presence of four neuroedumyths among teachers: The brain needs to be bored to develop;Violence resides in masculine genes; Brain develops almost completely the first three years of life; and There are right-hemisphere students and left-hemisphere students. While neuromyths have been spread among teachers by trainers specialized in education but lacking scientific information about neuroscience, neuroedumyths have been spread among teachers by neuroscientists lacking scientific information on education. Differently to some previous studies which approached this problem as teachers’ errors orignorance, the results of our study show that the problem is the errors of some teachers’ trainers.