A partir de los conceptos de carácter, virtud y amistad propuestos por la ética de la ficción de Wayne Booth, realizamos un análisis comparativo entre los efectos éticos provocados por el territorio y la música en las novelas Península, Península de Hernán Lara Zavala y en El llamado de los tunk’ules de Marisol Ceh Moo. Sugerimos que, a pesar de estar ante dos novelas que comparten el mismo contexto geo-histórico, los efectos éticos causados por el territorio y la música, bajo la idea de Yucatán, guardan diferencias que ameritan llevar a cabo una co-ducción para dilucidar el tipo de compañía literaria que nos ofrecen.
Based on the concepts of character, virtue and friendship proposed by Wayne Booth’s fiction ethics, we perform a comparative analysis of the ethical effects caused by territory and music in the novels Peninsula, Peninsula by Hernán Lara Zavala and in The Call of the Tunk'ules by Marisol Ceh Moo. We suggest that, although we are facing two novels that share the same geo-historical context, the ethical effects caused by the territory and the music under the idea of Yucat-an express certain differences that merit to perform out a coduction to elucidate the type of literary company they offer us.