The original phenomenon of belonging makes explicit one of the fundamental problems of the continental philosophical tradition: the body-world relationship. This relationship has traditionally been constructed based on the subject's own selfhood (I) or corporeality, affirming that it is because I have a body that I can say that I belong to a world. Faced with this problem, a phenomenology of belonging proposed by R. Barbaras arises, which expresses the need to rethink the conception of subjectivity, as well as the need for an inversion in the body-world relationship based on the subject's own belonging to the world. This is where the true meaning and ontological scope of the experience of the body appears, since having a body means nothing other than belonging, and appearance can only occur from within the world, from our inscription in it. Thus, bodily ecology will constitute a specific example that shows the scope of this inversion and will make explicit the ontological kinship between the body and the world.
El fenómeno originario de la pertenencia explicita uno de los problemas fundamentales de la tradición filosófica continental: la relación cuerpo-mundo. Dicha relación se ha construido tradicionalmente a partir de la propia mismidad del sujeto (Yo) o de su corporalidad, afirmando que es porque tengo un cuerpo que puedo decir que pertenezco a un mundo. Ante esta problemática se alza una fenomenología de la pertenencia propuesta por R. Barbaras, la cual expresa la necesidad de re-pensar la concepción de la subjetividad, así como la necesidad de una inversión en la relación cuerpo-mundo a partir de la pertenencia al mundo del propio sujeto. Ahí es donde aparece el verdadero sentido y alcance ontológico de la experiencia del cuerpo puesto que tener un cuerpo no significa otra cosa más que pertenecer y la aparición sólo podrá darse desde dentro del mundo, a partir de nuestra inscripción en él. Así, la ecología corporal constituirá un ejemplo específico que muestra el alcance de dicha inversión y explicitará el parentesco ontológico entre el cuerpo y el mundo.