Elche, España
La pandemia de covid-19 aceleró los esfuerzos de los medios de comunicación por sobrevivir en una situación de crisis sin precedentes. En este contexto, el teletrabajo, a pesar de existir desde hace décadas, destacó como una solución eficiente para sustentar los procesos organizativos. Este estudio exploratorio analiza el impacto del teletrabajo y la introducción de fórmulas híbridas en dos cabeceras del mercado español (eldiario.es y Heraldo de Aragón), una vez superada la etapa más dura de la crisis. A través de la observación participante y entrevistas en profundidad a expertos y profesionales de los medios, se investiga si las nuevas fórmulas de teletrabajo son innovadoras y se adoptarán en el futuro. Los resultados revelan que el teletrabajo ha tenido un impacto decisivo en las empresas periodísticas, especialmente para remodelar la forma en la que se comparten ideas y se establecen los flujos de trabajo. Se ha constatado una alta adaptabilidad de los casos de estudio a los nuevos modelos, aunque algunos factores limitan su adopción total.
The covid-19 pandemic accelerated the media’s efforts to survive in an unprecedented crisis. In this context, teleworking, despite having existed for decades, stood out as an efficient solution to sustain organisational processes. This exploratory study analyses the impact of teleworking and the introduction of hybrid formulas in two newspaper companies in the Spanish market (eldiario.es and Heraldo de Aragón), once the toughest stage of the pandemic was overcome. Through participant observation and in-depth interviews with experts and media professionals, we investigate whether the new teleworking formulas are innovative and if they could be adopted in the future. The results reveal that the impact of telework on news organisations has been decisive, especially to reshape the way in which ideas are shared and workflows are established. The adaptability of the case studies to the new organisational models has been found to be high; however, there are some factors limiting their full adoption. The hybrid telework model has brought unprecedented organisational change to many newsrooms and has accelerated digital transformation. However, there is still some uncertainty, because even in those newspapers that are committed to the model, implementation is still being developed