En las páginas finales de “El futuro de la profesión o la universidad sin condición”, Derrida sugiere que el futuro de las humanidades tendrá que incluir un análisis de la historia de los conceptos que instituyen varias de las disciplinas que componen las humanidades. Dichos análisis históricos, señala, no habrían de ser neutrales. Por el contrario, estarían guiados por un intento de abrir estas disciplinas a modos de alteridad que no han sido pensados cuando se han constituido sus fundamentos. Que este tipo de consideración crítica también ha de ser extendido hasta incluir las problemáticas fundamentales de las humanidades en cuanto tales y en su conjunto (y no sólo de las disciplinas individuales que caen bajo esta rúbrica) es algo que Derrida no elude. De hecho, esta exigencia crítica es el primer tema que él señala cuando intenta delinear un proyecto positivo y cuasi-programático para las humanidades. Sugiere que las humanidades, si han de mantener el espíritu ético a partir del cual se constituyeron, tendrán que girar sus lentes críticos sobre sus propios conceptos fundamentales, esto es, sobre el concepto de “lo humano”.
In the closing pages of “The Future of the Profession or the University without Condition,”1 Derrida suggests that the future of the Humanities willhave to include an analysis of the history of the concepts that institute the various disciplines comprised by the Humanities. Such historical analyses, he argues, would be far from neutral; they would be driven, instead, by an attempt to open up these disciplines to modes of alterity that they have left unthought in the constitution of their foundations. That this kind of critical reckoning would also have to be extended to include an analysis of the problematic foundations of the Humanities as such and as a whole (and not just the individual disciplines that fall under this rubric) didnot elude Derrida. In fact, this critical exigency is the first matter he underscores when attempting to outline a positive, quasiprogrammaticproject for the Humanities. He suggests that the Humanities, if they are to maintain the ethical spirit from which they are constituted, will have to turn its critical lenses on its own founding concept, viz., the concept of “the Human.” Among the questions that would be raised along these lines are: What is “the Human”? How is this concept and its associated institutions and practices instituted and maintained? How is the Human figuredover and against a wide range of nonhuman Others?