Olga Boginskaya
Les tecnologies de la informació modernes permeten difondre coneixements especialitzats en fòrums en què es pot preguntar a persones expertes, un recurs útil per fer arribar conceptes especialitzats a audiències no especialitzades. Aquest article es proposa ampliar l’estudi de la producció del discurs i contribuir a la comunicació jurídica des d’una perspectiva centrada en la divulgació. S’hi analitza la divulgació dels coneixements jurídics a una audiència no especialitzada com un procés d’adaptació del discurs a la base cognitiva del lector i com un procés d’equiparació dels nivells cognitius de participants en interaccions asimètriques per mitjà d’estratègies explicatives. Amb l’anàlisi de la comunicació virtual entre experts i no experts en temes jurídics, en l’article es construeix un model de classificació d’estratègies discursives que permeten als experts –incloent-hi els juristes que participen en els fòrums– representar continguts especialitzats, complexos i abstractes d’una manera intel·ligible per evitar problemes comunicatius i per comunicar-se amb eficiència. En les conclusions s’il·lustra com funcionen les diverses estratègies de divulgació per equiparar els nivells cognitius dels participants i eliminar-ne les asimetries cognitives. S’hi analitzen i avaluen dos tipus d’estratègia: la divulgació per formulació i reformulació, i la divulgació per il·lustració. La definició com a tipus de divulgació per reformulació, que representa un 42% de totes les estratègies observades al corpus, és l’estratègia explicativa més habitual. En canvi, l’instrument menys utilitzat pels juristes de fòrums és el recurs a metàfores per difondre el coneixement jurídic, tot relacionant dominis d’experiència especialitzats i quotidians. Aquestes estratègies explicatives es poden combinar per contribuir conjuntament a l’objectiu d’adaptar la informació jurídica a la base cognitiva dels usuaris no especialistes del fòrum. Aquest estudi és un vector per investigar els problemes de les interaccions asimètriques en contextos institucionals. La metodologia o els aspectes relacionats amb intercanvis asimètrics es poden ampliar, i poden obrir una via per a recerques futures.