Utilizando análisis crítico del discurso (ACD), exploramos cómo líderes y formuladores de políticas en educación superior en México, Perú, Chile y Argentina abordan problemas complejos mientras responden - y de hecho, desarrollan – entendimientos amplios (discursos) sobre el papel de la educación superior en Latinoamérica. La teoría del discurso de Fairclough (1993) subraya que el lenguaje es una práctica social, situada social e históricamente, que abarca identidades sociales, relaciones y sistemas de conocimiento y creencias. Por tanto, los discursos, que están representados por todo tipo de textos, ejercen poder porque pueden producir, reproducir y transformar estructuras sociales, incluida la política educativa. Este estudio descubre los matices de las tensiones que los discursos globalizantes como el neoliberalismo en particular enfrentan cuando se encuentran con las necesidades nacionales y locales de la educación superior latinoamericana. Estas tensiones deben abordarse para diseñar políticas que efectivamente puedan cerrar la brecha de equidad en la región dada la masificación y la proliferación descontrolada de universidades privadas en muchos países, ofreciendo acceso a la educación superior a estudiantes marginalizados, pero de calidad cuestionable. Este estudio sugiere que una investigación como esta es importante para comprender cómo los discursos que se consideran globales se desarrollan a nivel nacional y local y, posiblemente, para descubrir alternativas al status quo.
Using critical discourse analysis (CDA), we explored how educational leaders and policymakers in Mexico, Peru, Chile, and Argentina address complex issues while responding to – and in fact, developing – broader understandings (discourses) on the role of higher education in Latin America. Fairclough’s (1993) theory of discourse underscores that language is a social practice, socially and historically situated, and encompassing social identities, relations, and systems of knowledge and beliefs. Therefore, discourses, which are represented by all kinds of texts, exercise power because they can produce, reproduce, and transform social structures, including education policy. This study uncovers the nuances of the tensions that globalized discourses such as neoliberalism in particular face when met with national and local needs in Latin American higher education. These tensions need to be addressed in order to design policies that could effectively close the equity gap in the region amidst massification and the uncontrolled proliferation of private Using critical discourse analysis (CDA), we explored how educational leaders and policymakers in Mexico, Peru, Chile, and Argentina address complex issues while responding to – and in fact, developing – broader understandings (discourses) on the role of higher education in Latin America. Fairclough’s (1993) theory of discourse underscores that language is a social practice, socially and historically situated, and encompassing social identities, relations, and systems of knowledge and beliefs. Therefore, discourses, which are represented by all kinds of texts, exercise power because they can produce, reproduce, and transform social structures, including education policy. This study uncovers the nuances of the tensions that globalized discourses such as neoliberalism in particular face when met with national and local needs in Latin American higher education. These tensions need to be addressed in order to design policies that could effectively close the equity gap in the region amidst massification and the uncontrolled proliferation of private