En el primer número de Temes de Disseny, en 1986, con una visión de futuro pionera, Jordi Pericot mencionaba las siguientes palabras: “Temes de Disseny responde a la necesidad de agrupar iniciativas en materia de investigación que nos permitan formular nuevas propuestas en cuanto a expectativas de futuro. En unos momentos en los que la discusión sobre el diseño no solo no parece agotada, sino que, al contrario, parece disfrutar cada vez más de una mejor aceptación tanto en el campo de la investigación como en el de la práctica, esta nueva publicación se propone exponer las cuestiones de vanguardia que suscita la práctica actual del diseño desde una perspectiva pragmática". Temes de Disseny nació como un canal de comunicación y reflexión entre estudiantes, profesionales e investigadores en torno a la cultura del diseño. Después de 33 ediciones, podemos afirmar que se trata de una revista consolidada y de renombre entre los amantes del diseño. Hoy, con el número 34 de Temes de Disseny, iniciamos una nueva etapa que pretende tanto abordar retos sociales, ambientales y económicos actuales del diseño y la ingeniería, como garantizar el rigor científico de nuestras publicaciones. Entre los objetivos y el alcance de la revista destacan incluir la investigación mediante diseño por su gran potencial como agente integrador entre disciplinas y reforzar el diseño como disciplina de investigación que pide alcanzar el mismo valor que cualquier otra disciplina para convertirse en un ámbito y una área de conocimiento. Para satisfacer los criterios de toda revista científica, se ha dotado a Temes de Disseny con una estructura organizadora que incluye editores jefe, un gestor de la revista (Managing Editor), un editor invitado para cada número anual y un consejo editorial (Editorial Board) formado por una selección de expertos locales e internacionales de diferentes disciplinas. El papel de este consejo editorial internacional es principalmente detectar temáticas y causar impacto desde una perspectiva global. En el espíritu de otras revistas que se acercan más a las necesidades de la investigación en diseño, las variantes tipológicas de las publicaciones de Temes de Disseny contemplan artículos originales, estado de la cuestión, casos de estudio y cápsulas ilustradas. Previamente a su publicación, cada una pasa por un proceso de revisión (blind peer review) de dos investigadores internacionales reconocidos en el ámbito de investigación concreto de cada artículo. También queremos hacer una mención especial a la reconfiguración gráfica de la revista, que combina los rasgos característicos que normalmente asociamos a una revista científica como los de una publicación de diseño de cariz más visual. Esta nueva seña de identidad posiciona y distingue Temes de Disseny como una propuesta innovadora para la investigación científica en el ámbito del diseño. En esta nueva etapa, de la mano del grupo de investigación emergente ELISAVA Research, Temes de Disseny se transforma en una revista científica de acceso abierto que no solo quiere seguir siendo un referente en el ámbito del diseño y actuar como puente entre el marco estratégico local e internacional, sino que también quiere ser un referente en las comunidades científicas de otras disciplinas. Esperamos que nos acompañen y que disfruten de este número “Interacciones materiales en un entorno creado por humanos”.
En el primer número de Temes de Disseny, l’any 1986, amb una visió de futur pionera, Jordi Pericot mencionava les següents paraules: “Temes de Disseny respon a la necessitat d'agrupar iniciatives en matèria d'investigació que ens permetin formular noves propostes pel que fa a les expectatives de futur. En uns moments en què la discussió sobre el disseny no només no sembla esgotada, sinó que, al contrari, sembla que gaudeixi cada vegada més d'una millor acceptació tant en el camp de la investigació com en el camp de la pràctica, aquesta nova publicació es proposa exposar les qüestions capdavanteres que suscita la pràctica actual del disseny des d'una perspectiva pragmàtica”. Temes de Disseny va néixer com a canal de comunicació i reflexió entre estudiants, professionals i investigadors al voltant de la cultura del disseny. Després de 33 edicions, podem afirmar que es tracta d’una revista consolidada i de renom entre els amants del disseny. Avui, amb el número 34 de Temes de Disseny, iniciem una nova etapa que pretén tant abordar reptes socials, ambientals i econòmics actuals del disseny i l’enginyeria, com garantir el rigor científic de les nostres publicacions. Entre els objectius i l’abast de la revista destaquen incloure la recerca mitjançant disseny pel seu gran potencial com a agent integrador entre disciplines i reforçar el disseny com a disciplina d’investigació que demana assolir el mateix valor que qualsevol altra disciplina per esdevenir un àmbit i una àrea de coneixement. Per tal de satisfer els criteris de qualsevol revista científica, s’ha dotat Temes de Disseny d’una estructura organitzativa que inclou editors en cap, un gestor de la revista (Managing Editor), un editor convidat per a cada número anual i un consell editorial (Editorial Board) format per una selecció d’experts locals i internacionals de diferents disciplines. El paper d’aquest consell editorial internacional és principalment detectar temàtiques i causar impacte des d’una perspectiva global. En l’esperit d’altres revistes que s’apropen més a les necessitats de la recerca en disseny, les variants tipològiques de les publicacions de Temes de Disseny contemplen articles originals, estat de la qüestió, casos d’estudi i càpsules il·lustrades. Prèviament a la seva publicació, cada una passa per un procés de revisió (blind peer review) de dos investigadors internacionals reconeguts en l’àmbit de recerca concret de cada article. També volem fer una menció especial a la reconfiguració gràfica de la revista, que combina els trets característics que normalment associem a una revista científica amb els d’una publicació de disseny de caire més visual. Aquesta nova senya d’identitat posiciona i distingeix Temes de Disseny com una proposta innovadora per a la recerca científica en l’àmbit del disseny. En aquesta nova etapa, sota el guiatge del grup de recerca emergent ELISAVA Research, Temes de Disseny es transforma en una revista científica d’accés obert que no només pretén seguir sent un referent en l’àmbit del disseny i fer de pont entre el marc estratègic local i l’internacional, sinó que també vol ser un referent dins les comunitats científiques d’altres disciplines. Esperem que ens acompanyeu i que gaudiu d’aquest número “Interaccions materials en un entorn creat per humans”.
In the first edition of Temes de Disseny, in 1986, with a pioneering future vision, Jordi Pericot mentioned the following words: "Temes de Disseny answers the need to bring research initiatives together that allow us to formulate new proposals regarding future expectations. At a time in which the discussion about design not only doesn't seem exhausted, but, on the contrary, it seems that it is increasingly enjoying wider acceptance both in the field of research and in the field of practice, this new publication intends to bring to light the leading issues posed by the current practice of design from a pragmatic perspective". Temes de Disseny was created as a channel for communication and reflection among students, professionals and researchers involved in the culture of design. After 33 editions, we are proud to say that it is an established and renowned journal among design lovers. Today, with the 34th edition of Temes de Disseny, we are launching a new phase that aims to address both current social, environmental and economic challenges for design and engineering, as well as guarantee the scientific rigor of our publications. Among the journal's objectives and scope, we have placed special emphasis on including research through design due to its great potential as an integrating agent among disciplines and, at the same time, strengthening design as a research discipline that merits attaining the same value as any other discipline to become an area and a field of knowledge. Responding to the criteria for any scientific journal, Temes de Disseny has been staffed with an organizational structure that includes Editors-in-chief, a Managing Editor, a Guest Editor for each annual edition and an Editorial Board formed by a selection of local and international experts from different disciplines. The primary role of this international editorial board is to identify topics and have an impact with a global perspective. In the spirit of other journals that closely approach the needs of design research, the typological variants of the Temes de Disseny publications give space to original articles, state-of-the-art papers, case studies and pictorials. Prior to publication, each article underwent a blind peer review process by two recognised international researchers in the specific research area of each article. We would also like to make special note of the journal's graphic reconfiguration, which combines the characteristics one normally associates with a scientific journal with those of a more visual design publication. This new distinguishing hallmark identifies and distinguishes Temes de Disseny as an innovative proposal for scientific research in the field of design. In this new stage, under the guidance of the emerging ELISAVA Research group, Temes de Disseny has been transformed into an open-access scientific journal that not only plans to remain a point of reference in the field of design and a bridge between the local and international strategic framework, but also aims to be a reference within the scientific communities of other disciplines. We hope you join us in enjoying this edition: "Material interactions in the human-made milieu".