Escribimos este abecedario partiendo de nuestra experiencia en los centros Paidós, los centros de atención a familias de Cáritas; y lo hacemos con palabras de todo tipo –tecnificadoras, vividas y secuestradas– porque las necesitamos todas para explicar lo que nosotras entendemos por educación social en el ámbito familiar. Algunas palabras nos resuenan, otras nos confortan y otras nos rebelan. Todas son nuestras palabras y nos sirven para pasar del saber de la experiencia a la experiencia de saber. Este abecedario quiere ser un punto de partida que nos anime a llenar de sentido nuestras palabras, a redefinirlas, a hacerlas nuestras y a reivindicarlas. Como el extremo de una madeja para seguir tensando y tejer saber colectivo tomando la palabra en primera persona (en singular y plural), buscando el sentido para narrar el oficio de educadora y educador social. Compartiendo los saberes y no saberes y disfrutando del movimiento de libertad que significa empezar a poner palabras al abecedario de la experiencia.
Escrivim aquest abecedari partint de la nostra experiència als centres Paidós, els centres d’atenció a famílies de Càritas; i ho fem amb paraules de tota mena –tecnificadores, viscudes i segrestades– perquè les necessitem totes per a explicar el que nosaltres entenem per educació social en l’àmbit familiar. Algunes paraules ens ressonen, d’altres ens conforten i d’altres ens rebel·len. Totes són les nostres paraules i ens serveixen per passar del saber de l’experiència a l’experiència de saber. Aquest abecedari vol ser un punt de partida que ens animi a omplir de sentit les nostres paraules, a redefinir-les, a fer-les nostres i a reivindicar-les. Com l’extrem d’una troca per seguir tibant i teixir saber col·lectiu tot prenent la paraula en primera persona (en singular i plural), cercant el sentit per narrar l’ofici d’educadora i educador social. Compartint els sabers i no sabers i gaudint del moviment de llibertat que significa començar a posar paraules a l’abecedari de l’experiència.
In setting out to write this ABC on the basis of our experience in the Paidós care centres for families run by the Cáritas charity and social relief organization we do it with words of all kinds – technicisms, lived and hijacked – because we need all of them to explain what we understand by social education in the family setting. Some words have a special resonance for us, others comfort us, and others again provoke us to rebel against them, but they are all our words and they help us to go from knowing from experience to the experience of knowing. This ABC is intended to be a starting point that encourages us to fill our words with meaning, to redefine them, to make them ours and champion them. Like the end of a skein of wool with which to tense and weave collective knowled-ge, speaking in the first person (singular and plural), looking for meaning in order to narrate the profession of educator and social educator. Sharing knowledge and not knowing and enjoying the movement of freedom that is starting to put words into the ABC of experience.