With this paper I analyze Kant’s account of the human vocation to cosmopolitanism discussed in the last section of the Anthropology from a Pragmatic Point of View (7:321-333) and show how Kant’s notion of cosmopolitanism requires the cooperation of pure reason and pragmatic anthropology. My main thesis is that pure reason provides regulative ideas, thereby maintaining a foundational role, and pragmatic anthropology provides empirical evidence, thereby reinforcing the theoretical and practical status of reason’s ideas. In developing my analysis, I argue that Kant reframes the question ‘What is the human being?’ in a non-essential way, foregrounds a moral practical concern, and assigns freedom an unprecedented role. Finally, I relate my analysis to two questions frequently discussed in Kant scholarship, namely the problem of whether the Anthropology has only a pragmatic or also a moral scope and the problem of the relation between the Anthropology and Kant’s critical system.
Con este artículo analizo la discussion de Kant sobre la destinación humana al cosmopolitismo en la última sección de la Antropología en sentido pragmático (7:321-333) y mostro cómo la noción de cosmopolitismo requiere la cooperación de la razón pura y de la antropología pragmática. La tesis principal es que la razón pura proporciona ideas reguladoras, manteniendo así una función fundacional, y la antropología pragmática aporta evidencia empírica, reforzando así el estatus teórico y práctico de las ideas de la razón. Al desarrollar mi análisis, sostengo que Kant replantea la pregunta "¿Qué es el ser humano?" de una manera no-esencial, pasa a primer plano una perspectiva moral y asigna a la libertad una functión sin precedentes. Finalmente, relaciono mi análisis con dos cuestiones ampliamente discutidas por los investigadores Kantianos, a saber, el problema de si la Antropología tiene sólo un alcance pragmático o también moral y el problema de la relación entre la Antropología y el sistema crítico de Kant.