Colombia
El artículo evalúa la pertinencia de los programas de especialización y maestría en Pedagogía y Desarrollo humano de la Universidad Católica de Pereira. Se propuso analizar las condiciones de inserción y escalas salariales, identificar las competencias más y menos desarrolladas durante el período de estudio y conocer la percepción de algunos integrantes de los dos programas académicos, de graduados sobresalientes y de empleadores. Para obtener la información requerida, se realizaron encuestas telefónicas con graduados de la especialización y la maestría, además de encuestas directas a una muestra no aleatoria de empleadores, entrevistas semiestructuradas a integrantes del Comité Curricular y a graduados sobresalientes. Se corroboraron los elementos teóricos que establecen una relación directa entre el nivel de escolaridad y la tasa de remuneración salarial, así como desde otros enfoques de la teoría del capital humano.
The present research focused on evaluating of the pertinence of theSpecialization and Master’s programs in Pedagogy and Human Development (PYDH) of the Catholic University of Pereira (UCP). In addition, it wasproposed to analyze the conditions of insertion and salary scales, to identify the developed competences during the study period and to know the perception of some members of the Curricular Committee of these academic programs, several outstanding graduates and a non-random sample of employers. In order to obtain the required information, surveys were conducted with graduates of the specialization and masters, according to sample size, by telephone; direct surveys were applied to a non-random sample of employees; semi-structured interviews were made to some members of the Curricular Committee and to outstanding graduates. The theoretical elements that establish a direct relationship between the level of schooling and the rate of salary remuneration were proved (Shultz and Becker, 1964), as well as other approaches to Human Capital Theory.