Marilé Pretel Jiménez
Surge en el entorno digital la figura del booktuber.El nuevo prescriptor digital literario en lared. El objetivo de este trabajo busca conocerla estrategia de comunicación de esta nuevafigura. Identificando los 10 booktubers másrelevantes en España, se analiza la estructuraorganizativa de la información, qué contenidoconsigue más visitas e interacción, así como laestrategia en sus redes sociales. Los resultadosmuestran que se puede identificar una estructurade contenidos, e identifica los más relevantes,pudiéndose establecer un primer marcode carácter conceptual sobre estrategiasde comunicación que impacten en un públicojoven en donde se consiga fomentar el gustopor la actividad lectora.
A new literary prescriber has recently emerged inthe digital environment, the BookTuber. The objectiveof this article is to determine the communicationstrategy of this new figure. Through theidentification of 10 relevant BookTubers in Spain,we analyze the organizational structure of the information,their social network strategy and thevideo content that get more visits and interaction.The results show that a structure of content thatfollows a similar pattern can be identified in thestudied cases. The results also identify what contentsare more relevant, allowing to establish afirst conceptual framework on the content andcommunication strategies in social networks toimpact a young target audience and promote thetaste for reading.