José María Albalad Aiguabella
La “papelización” de la web ha sido común desde el inicio de internet. Pocos medios han rentabilizado su multimedialidad, aunque en los últimos cinco años han surgido iniciativas que conciben sus historias con mentalidad digital y enfoque slow, lejos de la última hora. El artículo se centra en uno de los casos precursores: The Atavist (2011), una revista mensual que ha diseñado un programa propio –Creatavist– con el que cientos de clientes elaboran piezas multimedia. La investigación cuenta con una entrevista en profundidad a su editora, Olivia Koski, y una observación informal desarrollada en la sede del proyecto en Nueva York.
Digital media, in general, haven’t adapted their content to the particularities of cyberspace since internet was born. Few publications have taken advantage the multimedia character of the web, although in the last five years have arisen initiatives that conceive their stories with digital mentality and slow approach, out of the last hour. The article focuses on one of the precursors cases: The Atavist (2011), a monthly magazine that created a program (Creatavist) for the design of multimedia pieces and that it has been bought by hundreds of clients. The research has an interview in depth to Olivia Koski, editor, and an informal observation in the office of the project in New York.