El análisis de la etnoeducación como política educativa pública, aunque es una preocupación reciente, reviste especial importancia para comprender la globalidad de las reformas educativas agenciadas desde los años noventa del siglo XX en el país. Por estas razones, y atendiendo al lugar central que ocupa el tema de la formación de los etnoeducadores en la política, proponemos una reflexión sobre la formación de etnoeducadores que se ha adelantado en el país, como uno de los procesos emblemáticos en el campo de la educación para la diversidad étnica y cultural en Colombia, que ha contado con la concurrencia de varias universidades del ámbito regional. Asumida la etnoeducación como educación intercultural, requiere entonces un nuevo tipo de maestro, capaz de movilizar pedagógicamente la interculturalidad como una nueva forma de relacionamiento y trámite de la diversidad étnica y cultural en el mundo escolar.
The analysis of Ethnoeducation as public educative policy although, is a recent preoccupation, it has special importance to comprehend the totality of educative reforms worked out from nineties in the country. For these reasons and, heeding to the central place that the theme of ethnoeducators occupies in policy, we propose a reflection about formation of etnoeducadores that has been advanced in the country, as one of the emblematic processes in the field of education for the ethnic and cultural diversity in Colombia, that it has relied on the concurrence of several universities of the regional order. Assumed the Ethnoeducation as intercultural education, it requires then of a new kind of proficient schoolmaster of mobilizing the intercultural as a new form of relating and procedure of ethnic and cultural diversity in the school world. The emergence and beginning of the degrees in ethnoeducation were a process that was marked from juridical viewpoint by two perspectives, the philosophy contained in the decree 804 and the approach of academic quality and pertinence proposed in the decree 272, and the guide lineaments of the politics of superior education in the schoolmasters formation.