Jaume Rosselló Nadal, Andreu Sansó i Rosselló
ourist taxes have become an easy way for governments to collect extra revenue for investment purposes, infrastructure and social services. However, because tourism represents a primary source of wealth and focus of new employment for different destinations, it is important not to levy disproportionate taxes on this sector. On the occasion of the recent introduction of a tourist tax in the Balearic Islands (Spain), one of the most leading destinations in the Mediterranean, the objective of this paper is to evaluate its price effects on tourist arrivals. In order to estimate this effect, a review on methodologies for analysing the price effect on tourism demand and empirical applications focused on the Balearic Islands or Spain is undertaken. The results show that the tourist tax now in operation will lead to an expected drop of between 0.4 per cent and 0.8 per cent in the total demand, measured in terms of tourist stays.
Los impuestos turísticos se han convertido en una alternativa sencilla por parte de la administración pública a la hora de obtener ingresos extra para la financiación de inversiones, infraestructuras y servicios sociales. Sin embargo, dado que el turismo representa una fuente primaria de riqueza y de empleo para muchos destinos, resulta importante no instaurar impuestos excesivos en el sector. Con motivo del reciente establecimiento de un impuesto turístico en las Islas Baleares (España), una de los destinos líderes del Mediterráneo, el objetivo de este trabajo es evaluar el efecto precio que sobre las llegadas de turistas tendrá esta implantación. Para ello, se efectúa una revisión de las metodologías para analizar el efecto precio sobre la demanda turística y las aplicaciones empíricas que se han tomado como casos de estudio las Islas Baleares y España. Los resultados muestran que el impuesto turístico actualmente implantado se espera que suponga una reducción de entre el 0,4 por 100 y el 0,8 por 100 de la demanda total, medida en términos de estancias.