Manel Domínguez Pallarès
Interruption in the transmission of Catalan as a family language has been studied by sociolinguistics as a phenomenon in the context of Catalan-speaking parents who bring up their children in Spanish or in another language. However, there are cases in which it is the children who turn their backs on the family language and who do not use it in any context, not even within the family, notwithstanding the fact that the parents continue to speak to them in Catalan. These are what are referred to as ‘interruptive children’. This work focusses on the study of eight of these cases in the city of Castelló de la Plana. The aim was to analyse the sociolinguistic phenomenon and discover the factors that influence it. Using personal interviews, we researched the characteristics of interruptive children in four aspects: family environment, social context, personal assessments and the current linguistic situation. The results have made it possible to establish a relationship between the causes behind the interruptions by the children and those caused by parents
La interrupció de la transmissió lingüística familiar del català ha estat estudiada per la sociolingüística com un fenomen dut a terme per pares catalanoparlants que criaven els fills en castellà o en una altra llengua. No obstant això hi ha casos en els quals són els fills els qui rebutgen la llengua familiar i no l’usen en cap àmbit, ni tan sols en el familiar, a pesar que els pares mantenen el català cap a ells. Es tracta dels fills interruptors. Aquest treball se centra en l’estudi de vuit d’aquests casos localitzats a Castelló de la Plana. L’objectiu era analitzar el fenomen sociolingüístic i descobrir-ne els factors d’influència. A partir d’entrevistes personals s’ha investigat les característiques dels fills interruptors en quatre aspectes: entorn familiar, context social, valoracions personals i situació lingüística actual. Els resultats han permès establir una relació entre les causes de les interrupcions pels fills amb aquelles dutes a terme pels pares.