John Richard Jiménez Peñuela
Starting with a brief review of the theory of meaningful learning, the author deals with the concepts of communication and language in education as necessary elements to understand the social dialogue of knowledge explained in the dialogic educational model based on the works of Paulo Freire. Then, he questions the role of both the student and the teacher in relation to group relationships, analysing the educational exchange that happens in virtual communities and social networks. The study carried out shows the change in the communicative role of the teacher, the importance of interdisciplinarity in the construction of knowledge, as well as the collaborative dimension of interactivity in social networks.
Partiendo de una breve revisión sobre la teoría del aprendizaje significativo, el autor aborda los conceptos de comunicación y lenguaje en la educación como elementos necesarios que permiten entender el diálogo social de saberes expuesto en el modelo de educación dialógico originado en los trabajos de Paulo Freire. Posteriormente, teniendo en cuenta dicho modelo educativo, cuestiona el rol del estudiante y el rol del docente dentro de las relaciones grupales, analizando también el intercambio educativo que se produce en las comunidades virtuales y en las redes sociales. El estudio realizado evidencia el cambio de rol comunicativo del docente, la importancia de la interdisciplinariedad para la construcción del conocimiento, así como la dimensión colaborativa que adquiere la interactividad que nos ofrecen las redes sociales.