La teoría del framing estudia el enfoque que adoptan los mensajes y cómo se conceptualizan los hechos en una narrativa discursiva. Mediante el lenguaje los medios de comunicación encuadran la realidad con marcos que construyen el contenido mediante la selección y la prominencia de ciertos rasgos y atributos. Con ello definen lo que sabrá la gente e inciden en la formación de la opinión pública. Este artículo de investigación estudia cómo se comportaron los medios de comunicación durante el ‘rescate’ a España para determinar cuáles fueron los enfoques dominantes y la posición que adoptaron respecto al Gobierno.
Framing theory studies the different focus media messages can adopt and how events can be conceptualized in the mediated discourse. Through language, mass media “frame” reality and build up the content by selecting specific characteristics and attributes. This process defines what information will be transferred to the general public and, moreover, these messages, mediated and “framed”, are determinant in influencing public opinion. The aim of this paper is to study how the Spanish press media confronted the ‘bailout’ that occurred in Spain in 2012. This investigation attempts to define the key frames and the position adopted in the media coverage regarding the action taken by the SpanishGovernment.