In 1982 the Basque Parliament passed the Law of Standardization of the Basque language which apart from being a Law of Co-Officiality was also an ambitious attempt at standardization. The claim that the law was unconstitutional was assessed and resolved by the Constitutional Tribunal which apart from laying down key guidelines for Co-Officiality, also provided a favourable framework both for the Law of Standardization and for those departments devoted to the standardizing process. In 1986 the Basque Government passed Decree 250/1986 concerned with the standardized use of the language within the public administration of the Autonomous Community of the Basque Country. The key aspect of this decree was that it laid emphasis on the need to verify the linguistic profile of each work place. This was to be determined by the Secretary of Linguistic Policy in accordance with the various criteria established in its article 10. The verification of linguistic profiles would enable the objective requirement of each department to be located and would offset any suspect arbitrariness in the demands on the public sector. The standardization of Basque in the field of Administration is not only a question of wishing to do so. It is also necessary to be able to carry it out properly. The use of the language needs to be encouraged by making individuals see the professional advantages of learning and knowing it.
El 1982 el Parlament Basc dicta la Llei de Normalització de l'Euskera que no només era una llei de doble oficialitat, sinó que tenia un objectiu més ambiciós: la normalització de la llengua. Aquesta llei fou objecte d'un recurs d'inconstitucionalitat que va resoldre una sentència del Tribunal Constitucional que, a més de fixar qüestions claus per al règim de doble oficialitat lingüística, va deixar en bona situació la Llei de Normalització de l'Euskera i va afavorir l'activitat dels òrgans dedicats a la normalització de la llengua. El 1986 el Govern Basc dictà el Decret 250/1986 sobre l'ús i normalització de l'euskera a les Administracions Públiques de la Comunitat Autònoma d'Euskadi. En aquest Decret trobem, com a figura clau, la del perfil lingüístic de cada lloc de treball, el qual ha d'ésser fixat per la Secretaria de Política Lingüística d'acord amb diferents criteris que estableix el seu article 10. L'establiment dels perfils lingüístics permet fixar de manera objectiva els requisits lingüístics i allunyar, així, qualsevol sospita d'arbitrarietat en les exigències de l'Administració Pública. La normalització de l'euskera a l'Administració no és una simple qüestió de voluntat, sinó que cal també una dosi d'encert. Cal estimular-ne l'us, fer veure els avantatges professionals del seu aprenentatge o del seu coneixement tot i que això no és suficient per accedir al seu ús professional.