Mariam Fernanda Gil Londoño, Héctor José Sarmiento Ramírez
Luego de hacer algunas distinciones conceptuales en el marco de la educación ambiental, este documento examina el pensamiento crítico como factor de educación para la sostenibilidad en la formación de estudiantes de Contaduría Pública de 7 universidades de Medellín; se evalúan sus avances y rezagos en este tema y se sugieren estrategias mitigadoras desde los contenidos académicos y espacios extracurriculares. Este estudio cualitativo examina 42 categorías de análisis mediante entrevistas a directivos y docentes, encuestas a estudiantes y consulta a sus páginas web. Como resultado, se evidencian avances en inclusión de asignaturas ambientales, aunque de enfoque funcionalista, serios rezagos en formación ambiental, y desconexión entre formación política y formación ambiental. Se requiere reforzar la ambientalización del currículo contable de manera urgente y contundente.
After outlining key conceptual distinctions in the field of environmental education, this paper examines critical thinking as a key driver for sustainability-oriented education in the training of Public Accounting students at seven universities in Medellín (Colombia). It assesses both the progress and the shortcomings in this area and proposes mitigation strategies through curricular content and extracurricular activities. This qualitative study analyzes 42 categories derived from interviews with academic directors and faculty members, student surveys, and a review of institutional websites. The findings reveal progress in the inclusion of environmental courses—albeit with a predominantly functionalist approach—signicant shortcomings in environmental education and a disconnection between political and environmental training. ere is an urgent need to strengthen the environmental integration of the accounting curriculum robustly and comprehensively.