Pablo Calvo y Ruata
Tras 34 años de las primeras propuestas de institucionalización legal de las comarcas en Aragón y 25 de la creación de la pri- mera, se traza una síntesis del proceso, las características de este nuevo nivel político-administrativo –concebido como elemento clave para vertebrar Aragón-, su situación actual y expectativas.
Las actuales 33 comarcas aragonesas ejercen competencias trasfe- ridas por la Región en acción social, cultura y patrimonio, deporte y juventud, gestión de residuos y otras adicionales, aunque no transferidas formalmente. Sucintamente, se describen sus funcio- nes, servicios, medios y desenvolvimiento cotidiano. Se expresa un juicio subjetivo de luces y sombras sobre el cumplimiento de los objetivos perseguidos con su creación. La actual encrucijada en que se encuentran las comarcas sugiere emprender cuatro dis- pares caminos: mantenerlas invariadas, suprimirlas, revolucionar- las, o reformarlas
After 34 years since the first proposals for the legal institutiona- lization of the comarcas (counties) in Aragón, and 25 years since of the creation of the first one, this text offers a synthesis of the process, the defining characteristics of this new political-adminis- trative level -envisioned as a key element in the territorial organi- zation of Aragon- its current state and future prospects. Today, the 33 Aragonese comarcas exercise powers delegate by the regional government in areas such as social services, culture and heritage, sports and youth, waste management, along with other additional responsibilities, some of which have yet to formally transferred. A brief overview is provided of their functions, services, resources and day-to-day operations, accompanied by a subjective assess- ment of the achievements and shortcomings in meeting the ob- jectives set at their inception. At present, the comarcas stand at a crossroads, with four possible directions: maintaining the status quo, dissolving them, radically transforming them, or underta- king a reform process.