Tiziano Pavanini
The local public transport (LPT) sector has historically been dependent on public financial resources. However, the recent economic crises have resulted in a further consolidation of this trend, largely due to the implementation of austerity policies by governments worldwide. This has resulted in a notable decline in the quality and frequency of service provision. In the context of economic scarcity, which ultimately compromises the quality of transport services, the introduction of alternative sources of finance is of paramount importance. Consequently, the involvement of private actors in the LPT sector presents a valuable opportunity to enhance the efficiency and attractiveness of the service, thereby increasing its usage among citizens.To the best of our knowledge, the existing literature has never addressed this topic. This pioneering paper aims to make a contribution to the existing literature by analysing the different forms of public-private engagement in the Italian LPT market, examining the ongoing initiatives and presenting a groundbreaking case study. To achieve this, a threefold methodology was employed. Firstly, the international literature on private sponsorship contracts in sectors other than transport was analysed. Secondly, the main search engines were used to examine the official websites and financial statements of the public transport companies. Thirdly, an interview was conducted with the communications manager of the Italian national transport association (ASSTRA). The findings of this investigation indicate that the only solutions thus far adopted are the renaming of stations and stops, the decoration of vehicles, and Corporate Mobility Management (CMM). The conclusions were alternative forms of financing for public transport are urgently needed if the service is to be efficient and appreciated by users. Furthermore, three solutions emerged that demonstrate the potential of public-private integration in the public transport sector.
El sector del transporte público local (TPL) ha dependido históricamente de los recursos financieros públicos. Sin embargo, las recientes crisis económicas han provocado una mayor consolidación de esta tendencia, en gran parte debido a la aplicación de políticas de austeridad por parte de los gobiernos de todo el mundo. Esto se ha traducido en un notable descenso de la calidad y la frecuencia de la prestación de ser-vicios. En un contexto de escasez económica que, en última instancia, compromete la calidad de los servicios de transporte, la introducción de fuentes alternativas de financiación reviste una importancia capital. Por consiguiente, la participación de agentes privados en el sector del transporte público de cercanías representa una valiosa oportunidad para aumentar la eficacia y el atractivo del servicio, incrementando así su utilización entre los ciudadanos. Hasta donde sabemos, la literatura existente nunca ha abordado este tema. Este artículo pionero pretende contribuir a la literatura existente analizando las diferentes formas de compromiso público-privado en el mercado italiano de los servicios públicos de transporte de cercanías, examinando las iniciativas en curso y presentando un estudio de caso innovador. Para ello, se ha empleado una triple metodología. En primer lugar, se analizó la bibliografía internacional sobre contratos de patrocinio privado en sectores distintos del transporte. En segundo lugar, se utilizaron los principales motores de búsqueda para examinar las páginas web oficiales y los estados financieros de las empresas de transporte público. En tercer lugar, se realizó una entrevista con el responsable de comunicación de la asociación nacional italiana de trans-porte. Las conclusiones del trabajo fueron se requiere con urgencia formas alternativas de financiación para el transporte público si se pretende que el servicio sea eficiente y apreciado por los usuarios. Por otra parte, surgieron tres soluciones que demuestran el potencial de la integración público-privada en el sector del transporte público