Critical thinking in students is pertinent in a context that requires individuals trained to address problematic situations. This approach can be developed from school through processes characterized by research and reasoning, which require language skills that enhance reading comprehension and written expression. Thus, this article presents the purpose of revealing the pedagogical strategies used by Spanish teachers to foster the development of critical thinking in students at public educational institutions in the ecotourism community of Cerro de Oro, Manizales, Caldas, Colombia. A qualitative study was conducted using a phenomenological method, employing in-depth interviews with nine questions. The informants were three Spanish and language teachers from 10th and 11th grades at three selected educational units. The results show that teachers use participatory pedagogical strategies, contextualization of the texts studied, a comprehensive approach that combines language and thought, and active student participation. It is concluded that the importance of using strategies that promote critical thinking, taking into account essential communication and reasoning skills from an active approach working with topics of interest
El pensamiento crítico en los estudiantes es pertinente en un contexto que necesita seres formados para afrontar situaciones problemáticas, que se puede desarrollar desde la escuela con procesos signados por investigación y razonamiento, para lo cual se requieren, de habilidades lingüísticas potenciando la comprensión lectora y la expresión escrita. Así, se presenta el artículo con el propósito de develar las estrategias pedagógicas empleadas por los docentes de español para fomentar el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de instituciones educativas públicas de la comuna ecoturística Cerro de Oro de la ciudad de Manizales, Caldas-Colombia. Se planteó un estudio con enfoque cualitativo, método fenomenológico, empleando la entrevista a profundidad con nueve preguntas. Los informantes fueron tres docentes del área de enseñanza del español y lenguaje, de los grados 10º y 11º de tres unidades educativas seleccionadas. Los resultados evidencian que los docentes utilizan estrategias pedagógicas participativas, la contextualización de los textos estudiados, un enfoque integral que combina lenguaje y pensamiento, y la participación activa de los estudiantes. Se concluye en la importancia del uso de estrategias que fomentan el pensamiento crítico, tomando en cuenta habilidades comunicativas y de razonamiento esenciales a partir de un enfoque activo trabajando con temas de interés.