Gustavo Delgado Lechuga
, Oscar Mauricio Monsalve Tamayo
, Erika Anay Rodríguez Valle
Education has recently faced significant and relevant changes due to technological advances, the impact of micropolitics, multiculturalism, and the shift from face-to-face education to a teaching model mediated by information and communication technologies. The objective of this research was to analyze the learning of scientific competencies in physics through the use of the Symbaloo virtual platform among eleventh-grade students, specifically to correlate the transformation generated by teachers’ teaching methods at the Labouré Educational Institution, located in Santa Rosa de Cabal, Colombia. The methodology employed was a quasi-experimental design study with pretest and posttest, with an experimental and control group, and explanatory scope. The population was 980 students, and a sample of 124 was selected through non-probability convenience sampling. The results show that the Symbaloo virtual tool is essential for improving student motivation toward learning physics. It is concluded that through this technological tool, students acquire in a much simpler way the skills of inquiry, explanation of phenomena, and comprehensive use of scientific language, specific to physics
La educación en los últimos tiempos se ha enfrentado a cambios significativos y relevantes a raíz de los avances tecnológicos, la incidencia de las micropolíticas, los multiculturalismos y el paso de una educación presencial a un modelo de enseñanza mediado por las tecnologías de la información y la comunicación. El objetivo de la investigación fue analizar el aprendizaje de competencias científicas en física mediante el uso de la plataforma virtual Symbaloo en los estudiantes de grado once, particularmente correlacionar la transformación generada desde la didáctica en la enseñanza por los docentes en la institución educativa Labouré, ubicada en Santa Rosa de Cabal-Colombia. La metodología empleada correspondió a un estudio de diseño cuasiexperimental con pretest y postest, con grupo experimental y de control, alcance explicativo. La población fue de 980 alumnos y mediante un muestreo no probabilístico por conveniencia se seleccionó una muestra de 124 alumnos. Los resultados evidencian que la herramienta virtual Symbaloo es fundamental para mejorar la motivación de los alumnos hacia el aprendizaje de la física. Se concluye que mediante esta herramienta tecnológica los alumnos adquieren de una forma mucho más sencilla las competencias de indagación, explicación de fenómenos, uso comprensivo del lenguaje científico, propias de la física.