Freddy Richard Quinde Sari, Jeysonn Marcelo Palma Mera, Guillermo Alexander Jácome Sarchi, Carlos David Herrera Ramírez
Brand identity is the foundation of marketing, as it integrates visual elements, perceptions, and emotional values to influence consumer behavior, strengthen loyalty, and generate financial value for the company. The purpose of the study was to identify the components—product, organization, people, and symbols—that influence consumer perceptions of coffee brands in Pichincha, Imbabura, and Carchi, Ecuador. The methodology was developed in three phases. The first involved an exhaustive literature review to establish the theoretical foundation. In the second phase, exploratory interviews were conducted to delve deeper into perceptions of local brands. A structured questionnaire based on brand identity components was subsequently administered, the results of which were analyzed using advanced statistical techniques such as SPSS and AMOS. The results confirm that the components of product, organization, people, and symbols are significant predictors in shaping brand identity. The conclusion is highlighted by the importance of their interaction in generating an emotional connection and consumer loyalty in the coffee sector.
La identidad de marca es la base del marketing, pues integra elementos visuales, percepciones y valores emocionales para influir en el comportamiento del consumidor, fortalecer la lealtad y generar valor financiero para la empresa. El fin del estudio fue identificar los componentes producto, organización, personas y símbolos acorde a la percepción de los consumidores en marcas de café en Pichincha, Imbabura y Carchi en Ecuador. La metodología se desarrolló en tres fases, en la primera se realizó una revisión exhaustiva de la literatura para establecer el fundamento teórico. En la segunda fase, se llevaron a cabo entrevistas exploratorias para profundizar en las percepciones de las marcas locales. Posteriormente, se aplicó un cuestionario estructurado basado en los componentes de la identidad de marca, cuyos resultados fueron analizados mediante técnicas estadísticas avanzadas con SPSS y AMOS. Los resultados confirman que los componentes de producto, organización, personas y símbolos son predictores significativos en la configuración de la identidad de marca, destacando como conclusión la importancia de su interacción para generar una conexión emocional y fidelidad del consumidor en el sector cafetalero.